Iron Sky: "Almanlıktan aldığım zeki hiçbir şeyden almadım..."

Bilinmeyen bir güç beni kendine doğru çekti. 'Malum bazı siteleri' gezerken rastladım filmin afişine. Böyle şeylere fazla takan eden bir adam olmadım hiçbir zaman ama baktım ki Türkiye'de vizyona da girmemiş. Bol efektli her filmin vizyona girdiği ülkemizde bu film nasıl atlanmış merak ediyorum.... Komedi olmasından kaçınmış olsalar gerek... Neyse....

Iron Sky politik taşlamayı bir adım da aşarak açıkça 'politik dalga geçme'ye kalkışan bir 'ucuz film.' Komedi / bilimkurgu kırması çoğu zaman kötü sonuçlar verse de, bu sefer sonuç daha iyi. Finli yönetmen Timo Vuorensola'nın en azından politika üzerine kafa yormuş bir adam olduğunu görebiliyoruz. Kendisi Finlandiyalı black metal grubu Älymystö'nun da solistiymiş. (Dinleyen varsa haber salsın) Filmin bütçesinin bir kısmının (yaklaşık yüzde 10) crowdsfunding yönetimiyle kazanıldığını da ayrıca söylemek lazım.

Filmin konusunu kısaca özetlemek absürtlüğüne örnek olacaktır: 1945'te gizlice Dünya'dan kaçan ve ayın karanlık yüzüne (Pink Floyd'a selam olsun) yerleşen bir grup Nazi gizlice işgal planları yapmışlar ve dünyadan 'sözümona' silinmiş olan Naziliğin 'üstün erdemleri'ni dünyaya tekrar yaymak için diğer devletleri kündeye getirmeyi ummaktadırlar efenim. Yıl 2018 olduğunda artık büyük planın zamanı gelmiştir...

Nazilerimiz ayda gayet mutlu takılmaktalar; adeta "Almanlıktan aldığım tadı hiçbir şeyden almadım. Belki bilardo, ama yok lan Almanlık daha güzel" havasındalar. Charlie Chaplin'in 10 dakikalık kısa film sandıkları 'Büyük Diktatör'üyle kendilerinden geçiyorlar. Cep telefonu görünce karakola bomba diye götürebilirler ama 'ileri' teknolojileriyle övünç duyuyorlar. Tabi gerçekten ileri oldukları meseleler de yok değil. Ürettikleri silahlar gibi. Dünyanın onlara ve aryan ırka ihtiyaçları var...

Bu sırada Amerika, Başkan'ın seçim kampanyası öncesinde --ki kendisi ağır bir Sarah Palin parodisi-- aya tekrar adam yollamaya karar verince, Naziler zenci bir 'kardeşi' yakalıyorlar. Bu vesileyle Nazi tarzı ırk anlayışıyla siyahlık üzerinden dalga geçilmeye başlıyor, 'siyah kardeş' Michael Jackson tarzı beyazlatılıyor. Bundan memnuniyet duyması gerek artık beyaz oldu! Filmin bu kısmı dalga geçmekse, geri kalanı resmen ta... (neyse siz anladınız)

Bolca Amerika ve egemen politika eleştirisini görüyoruz. Palin-vari Başkanella'mızın bilmeden Nazileri tutması ve onların 'Nazi' kampanyalarıyla kamuoyunu yanına alması, net bir Amerikan eleştirisi olarak gözümüze sokuluyor ve sanki günün Nazisi=Amerika denklemi kuruluyor. (Yahudi öldürmeyeni...) ABD Başkanı'nın ağzından çıkan replikler komik olmanın yanı sıra aynı zamanda Anti-Amerikanlık bağlamında tatmin edici de. Misal:

* Her başkan ilk döneminin sonunda tekrar seçilmek için savaş çıkmasını ister. Çok şükür Avustralya'yı bombalamak zorunda kalmadım.
* Size geleceğin keşif gemisi "U.S.S. George W. Bush"u sunmak istiyorum.
* Bu bir rezillik, hepiniz yalancısınız, aynı bir önceki eski kocam gibi. Hepiniz bana söz vermiştiniz. Uzay gemileri silahlandırılmayacaktı. Biz silahlandırdık çünkü Biz sözümüzü hiç tutmayız, bize özgü bir şey.
* (Ayda bulunan helyum-3 üzerine) Ay ABD toprağıdır, sizi kim kurtardı düşünün...


Tabi tek dalga geçilen ABD de değil, özellikle Kuzey Kore sahnesi karna ağrı girdirecek cinsten. Finlandiya da öyle... Nazi tarzı ulusallık anlayışı başlı başına komedisi zaten filmin...

Reklamcı hanım ablamız da ayrı mesele. O hırs, reklam dünyasının gözü dönmüşlüğü, savaş çığırtkanlığına kadar varan manipülasyon yeteneği güzel resmedilmiş. Bir de 'The Downfall'daki Hitler'in subaylarına zılgıtı çektiği sahnenin kopyası var ki ayrı keyif bilen için. Bunun gibi birçok gönderme daha var. (THX 1138, Apocalypse Now, Star Wars, Dr. Strangelove vs.)

Film iyi. Tabiî ki söz konusu mizah olunca zevkler işin içine daha fazla giriyor ama izlerken eğlendiğimi kesinlikle söyleyebilirim. Ekibin bu telden giden bir de Star Trek parodisi varmış ama maalesef izleyemedim henüz. Adı da Star Wreck.  Savaş karşıtı ama hafif alt metniyle şans vermeye değer. (Beklediğimin üzerinde bir şey bulduğum için mi böyle beğendim bilemiyorum yine de... Ne de olsa her şey beklentilerle orantılı hayatta...)

Not: Adnan Hoca aradı az önce, yazıyı okumuş. Başroldeki Alman öğretmen Julia Dietze için "Ohhhş... o ne kadar tatlı bi' şey ya öyle. Aşırı derecede tatlı..." dedi. Dietze de hocasını seviyor mu bilmiyorum ama gerçekten de aşırı derecede tatlı bi' şey.

  • Orijinal adı: IronSky
  • Türkçe adı: Demir Gökyüzü
  • Yıl: 2012
  • Yönetmen: TimoVuorensola
  • Oyuncular: JulieDietze (RenateRichter), GötzOtto (Klaus Adler), UdoKier (Wolfgang Kortzfleisch), PetaSergeant (VivianWagner), StephaniePaul (ABD Başkanı), Christopher Kirby (James Washington)
  • Tür: Komedi / Bilimkurgu / B Film
  • Ülke: Finlandiya / Almanya
  • Not: 3,5 (Kaan Kavuşan)
  • Neyi seven bunu da sever?: Frequently Asked Questions About Time Travel

Yorumlar