"Niçin Yazıyorsunuz?" 2


Jose Luandino Vieira: Yazmaya çok genç yaşta başladım çünkü bende çok temel bir şey eksikmiş duygusunu taşıyordum. Bunun ne olduğunu bilmek istiyorum. Onun için de yazıyorum.

Gerçeği tam anlamıyla ancak kurgusal yazı eyleminde anlıyorum.Ve kendimi de ancak bu eylemde keşfedebiliyorum. Ve bu eyleme gizleniyorum.

Yazdığımda, ahlaki, siyasal, duygusal hiçbir yoksunluk duymuyorum. Yazma, yaratma eylemi dışında, sürekli hüsran içinde yaşayan biriyim. Kendimi canlı hissetmek için yazıyorum.

Leonardo Sciascia: Hemen aklıma gelen ve şüphesiz basit ve sıradan görünecek ama aynı zamanda en gerçekçi cevap şu: Yazmayı seviyorum, çünkü bunu yaparken insan yaşadığını görüyor ve varolmanın ötesinde yaşadığını hissediyor. Burada bir yaşam ikileşmesi, ya da kısaca bir ikilik söz konusu. Bir sürü başka cevap vermek de mümkün tabii, ama bence hepsi buna bağlı.

Philippe Soupault: Bu beni eğlendiriyor da ondan.

Adolfo Bioy Casares: Tom Jones'daki bir berbere benzediğim için yazıyorum herhalde: Ne zaman iyi bir hikaye duysabunu anlatmak zorunda hissedermiş kendini. Ben de kolayca hikayeler uydurup, sonra da bunları zevkle anlatıyorum. Sanırım daha edebiyatı tanımadan önce, benim düşünme ve olayları yorumlama biçimim, hikayeler tasarlamak şeklinde oldu: duruma göre, bunları bazen yazarak, bazen de yazmadan. Edebiyatı keşfetmemden sonra, ki bu 12 ya da 13 yaşımdayken birden aklımı alan bir olaydı, Robinson Crusoe, la Chartreuse de Parme, la Ilustre Casa de los Ramirez, Du cote de chez Swann gibi bazı romanların bende yarattığı hayranlığı okuyucuda uyandıracak bir hikaye anlatmayı denedim. Bir büyü yaratmaya yönelik olan bu biraz da çocuksu humma, beni hala pençesinde tutuyor ve beni elimden geldiği kadar güzel hikayeler kurup yazmaya itiyor. Aakşamlarımı dolduran filmleri ve gecelerimi dolduran rüyaları seviyorum, çünkü bana hikayeler anlatıyorlar.

Edouard Al-Kharrat: Binlerce yıllık ülkemin eninde sonunda yüzyıllardır süregelen bir haksızlıktan ve içinde bulunduğu ortaçağ karanlığından kurtulmasını dilediğim için yazıyorum. Bu mümkün mü acaba? Vereceğim bir cevap olmasa da yazı yoluyla cevaplamaya çalışabilirim ancak.

Sevgi olayıdır beni yazmaya iten; -ne kadar bayağı, ama ne kadar da yeni bir laf- ve kötülüğün, kaderimiz olsa bile, en azından ilahımız olmaması için yazıyorum.

Yorumlar