Memo


"Yeni çıkanlar"a bakarken bu kitabı gördüğümde aşırı şaşırmıştım. Nasıl yani, Türkiye'de belli tanınırlığı olan bir çizer hakkında bir kitap? Kim, niye girişmiş acaba? Bu şekil sorular geçti aklımdan ister istemez, ve alıp okuma konusunda da herhangi bir çekincem olmayacaktı.

Kitap tam da tahmin edileceği gibi. Memo'nun yaşamıyla birlikte mizah dünyasının (son 25 yılının)da bir portresi çiziliyor. Bayağı bir çizim/eskiz eşlik etmekte söyleşiye. Böylece Memo'nun çizgisinin gelişimini ve farklılaştığı noktaları da birebir gözlemleyebiliyoruz.

Memo'nun akranı olan çizerlerin bolca ismi geçiyor -- ki bir kısmı zaten doğrudan "yoldaşı" Memo'nun, beraber büyüdüğü karakterler. Benim bu kitabı okumamın ardından ümidim, aynı nesilden diğer önemli figürler için de böyle çalışmaların yapılması. Başta Emrah Ablak, Bülent Üstün, Oky olmak üzere -- ki benzer bir çalışma var sayılır, ama farklı platformda. Bilmiyorum nasıl bir satış grafiği ortaya çıktı tabii. İkinci baskı bile gerekli motivasyonu sağlayabilir, diğer kitaplar için -- tabii düşünüyorlarsa. Ki dergide de tanıtımı falan yapıldı, inşallah olmuştur.



Kapağı ilk gördüğümde suratımı ekşitmiştim. Zaten kendisini bir çizgi-kahraman haline getirmiş olan Memo'yu, burada da böyle gözüyle falan oynayıp, şekilli işler yapmanın ne gereği vardı. Arka kapağı görünce bu fikrim iyice pekişti. Çünkü arka kapak için düşünülen çizim harikaydı. Belki kapağa konamazdı, kabul; ama açık ara kapak fotosundan daha iyi benim için.

Geçenlerde şöyle bir videoya rastladım, onu da ekleyeyim buraya.

Yorumlar